سه نما

فاطمه محسن زاده

نمای اول

حتما شنیده اید که :"خواهی نشوی رسوا ، همرنگ جماعت شو" همرنگی چیست؟ در کتاب روان شناسی اجتماعی آمده است:همرنگی را می توان تغییری دررفتار یا عقاید شخصی در نتیجه ی اعمال فشار واقعی یا خیالی از طرف فردی دیگریا گروهی از مردم تعریف کرد (الیوت ارونسون ، ص21). ما بسیاری از مواقع از آن جهت با دیگران همرنگ می شویم که رفتار آنها تنها راهنمای ما برای عمل مناسب است. خلاصه آن که ما برای تعیین واقعیت امور به دیگران متکی هستیم.چنین همرنگی را در لطیفه ی زیر می توانیم ببینیم:


فردی سرش را بالا گرفته بود و به آسمان نگاه می کرد؛ به تدریج پشت سر او ، صفی تشکیل شد از آدم هایی که همه به آسمان نگاه می کردند . ناگهان نفر اول متوجه جمعیت پشت سرش شد، یکی از او پرسید : " ببخشید آقا ، قرار است اتفاقی بیافتد؟ " آن فرد متعجبانه گفت: " چه اتفاقی؟!! از دماغم خون می آمد ، سرم را بالا گرفتم تا خونش بند بیاید! " .

نمای دوم


سخندانی گفته است:« همرنگ جماعت شدن از رسوایی است.»


نمای سوم


شهید حاج مهدی فرودی ، در یادداشت هایی پیش از آخرین عزیمتش می نویسد:« تحمل انسان در درون شهر بسیار مشکل است. از خانه که بیرون می روی ، آن یکی می گوید : « بچه هایم شب ها سرما می خورند ، جایی آشنا ندارید تا شیشه بگیرم؟»
آن دیگری می گوید:« در آستان قدس ، شناسی نیست تا فلان کار را - که بدون آشنا نمی شود - درست کند؟»
عیال خودم به بیمارستان می رود تا نوبت بگیرد ، می گویند : « تا آشنا نباشد...».
بیچاره همسایه ها خیال می کنند من هم کاره ای هستم و می پندارند که اگر آشنایی هم داشته باشم ، به آنها سفارش می کنم. خدا لعنت کند آنهایی که این روش ها را بعد از انقلاب هم ادامه دادند و گویی دیگر فرهنگ مردم شده که باید " پارتی بازی" باشد و" رابطه " باشد! همه هم از وجود آن رنج می برند ، ولی در موقع گرفتاری از آن استفاده می کنند. با این سیر خدا به خیر کند... و ما نباید داخل این تورها بیفتیم . خواهی نشوی همرنگ ، رسوای جماعت شو!

واین رسوایی را ما از دل وجان پذیراییم. »



اواخرسال1388 ش است ، از دوستی می پرسم : « به نظرت کدام یک از این سه نما بهتر است؟» بلافاصله می گوید :« خب، هر سه!!» فکر می کنم متوجه نشده است، تکرار می کنم :« منظورم این سه گزینه است: خواهی نشوی رسوا ، همرنگ جماعت شو یا همرنگ جماعت شد...ن....» . نمی گذارد کلام منعقد شود! می گوید:« فهمیدم عزیزم ، گفتم که هر سه ؛ البته هر کدام در جای خودش!!». دلم می گیرد ،آن قدر که به قول آن شاعرعزیز:" ابرهای همه عالم شب وروز دردلم می گریند " .


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا